19 juli 2008

Köttfärssås del 2

Igår blev det ett helt eget recept på köttfärssås. Målet är att komma så nära skolans orangea, såsiga, goda sås.






Jag använde:


500 g fläskfärs
2 små rödlökar (hade ingen gul lök hemma)
1 tetra med passerade tomater
ca 2 dl vatten
ca 3 tsk mörk ox fond
2 vitlöksklyftor
1½ dl grädde
1-2 msk tomatpuré
salt
peppar
oregano
kanel


Gör så här:


Bryn färsen i en stekgryta. Tillsätt hackad rödlök och låt steka nån minut. Tillsätt passerade tomater, vatten, fond, vitlök, grädde, tomatpuré och smaka av med kryddorna. Just kanel är ganska spännande att ha med. Man känner att det är nåt som är annorlunda men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.


Låt puttra länge. Jag lät det nog stå i ca 45 minuter. Servera med pasta.






Jag börjar närma mig. Men jakten fortsätter....

1 kommentar:

Anonym sa...

Så roligt att ngn mer än jag gillade skolans köttfärssås!!!

/ Anna