7 maj 2008

Bullbak!!!

Igår sattes en liten deg på jäsning över natten. Det är ett recept från ViktVäktarna som jag provade första gången för ett par år sen. Behöver varken knådas eller jäsas i omgångar... Bara rör ihop, ställ in i kylen över natten och klicka ut på en plåt på morgonen o grädda.

Färska Morgonbullar (recept från ViktVäktarna)



½ pkt jäst
5 dl vatten
salt (jag tog kanske 1 krm)
3 dl grahamsmjöl
ca 10 dl vetemjöl (här tog jag ca 7 dl vetemjöl special)
1 ägg
1 msk solrosfrön
Jag tog också lite havregryn o toppade med. Mest för att det ser snyggt ut...


Gör så här:
Rör ut jästen i kallt vatten. Tillsätt salt och mjöl. Rör ihop. Degen ska vara något kladdig. Ställ in degen under bakduk i kylen för att jäsa över natten.

Nästa morgon:
Klicka ut degen på bakplåtspapper.
Org receptet säger 16 bullar men jag gjorde de lite större så jag fick bara ut 12. (Jag hade ju lite mindre mjöl också)

Pensla med uppvispat ägg och stö över solrosfrön och ev havregryn.
Grädda 225 grader i ca 15 min.

Kalorivärde: På org receptet (16 bullar): 171 kcal / bulle. 3 points / bulle enl VV.
På mitt recept med lite mindre mjöl och större bullar: 176 kcal / bulle (Skulle tro att det blir 3 points här med)



Mmmmm att få njuta sina egna hemmagjorda bullar till frukost är ju bara helt underbart!!

Min frukost idag: 1 hemmagjord bulle med skinka och tomat, 1 kiwi, 1 päron och grönt te! Myyys!!!!




3 kommentarer:

a-k sa...

Duktulla! SJälv så har jag ryggskott så det blir dåligt (ingen) motion, äta funkar ju bra.Detta får bli lördagsfrukost hemma.

Anonym sa...

Ser jättegott ut, måste prova dem snart.

Angel

Anonym sa...

mmmmm de ser jättegott ut!! Om jag bakar jag vill äta allt jag bakar :(
Hur gör du då? Äter du bara 1 bulle per dag?

Kram!