15 maj 2008

Smoothie test

Imorse testade jag dessa två smoothisar som jag köpte igår.

Innocent pure fruit smmothie

Jag testade smakerna mango/passion (den till vänster på bilden) och jordgubb/banan. Men det stod ett par smaker till i hyllan.

De säljs i bekväma 250 ml flaskor men även nån sort i 1 l tetra.

Mango/Passion:
Skakar flaskan och öppnar den. Den luktar friskt av mango. Smakar på den och det är mangosmaken man märker först. Väldigt friskt. Den innehåller en hel del faktiskt:
2½ pressade äpplen
½ mango
½ banan
½ pressad apelsin
½ passionsfrukt
och lite limejuice

De skriver "never, ever, ever from concentrate" på flaskan och det gillar jag!!
Dock verkar den inte vara ekologisk...

Näringsinnehåll: (per 100 ml)
Energi: 238 kj (56 kcal)
Protein: 0,5 g
Kolhydrat: 14,8 g
Fett: 0,3 g
c-vitamin: 37 mg (61 % av RDI)

Dessutom står det att flaskan är gjord av 100% återvunnet plast!!! Tummen upp för det! =)

Jordgubb/Banan:
Luktar ungefär som man kan förvänta sig av just jordgubb/banan. Men absolut inte sliskigt eller äckligt. Banandoften är lite starkare.

Även denna smakar friskt och innehåller den också flera olika grejer:
19 pressade druvor
10 jordgubbar
½ banan
lite pressad apelsinjuice
och pyttelite pressad citronjuice (Jo det står så på flaskan...)

Näringsinnehåll: (per 100 ml)
Energi: 236 kj (55 kcal)
Protein: 0,6 g
Kolhydrat: 14,8 g
Fett: <0,1

Här står det på flaskan att 50 % av plasten är återvunnen. Hmm Vi får väl hoppas att alla flaskor nu är från återvunnen plast.

Det var kampanjpris på min Ica så jag betalade 35 kr får båda. Annars skulle de kosta 21.90 st. Lite i dyraste laget kan jag tycka men klart ett vettigt alternativ till läsk, juicer från koncentrat och annat.

Jag ger 4 poäng. Hade de varit ekologiska hade det nog blivit en 5a.

Här finns deras hemsida.

Inga kommentarer: