27 juni 2008

Blåbärspaj



Min mor kom med nyplockade blåbär till mig onsdags! LYX!!

Så jag rensade och tänkte först frysa in hela lådan. Men det vore ju synd att inte ta tillvara på bären nu när de faktiskt var färska.

Så för första gången i mitt liv gjorde jag en smuldegspaj. =)

Enkelt som bara den.

Du behöver:
125 g runstemperat smör
3 dl vetemjöl (jag tog dinkelmjöl, funkar precis lika bra)
1 dl strösocker
ca 3 dl bär (eller frukt om du hellre vill ha det)
(ev lite potatismjöl om det är rinniga bär)

Gör så här:
Blanda smör, mjöl och socker med händerna så det blir till en grynig massa.
Lägg bär i botten på en ugnsfast form. (Stö ev över lite potatismjöl här)
Smula över mjölblandningen och grädda i ca 20 min i 225 grader.
Servera med vaniljsås eller glass.

Smaskens!!



Inga kommentarer: