4 maj 2008

Tacogratäng

Detta recept har jag sett på nätet i lite olika varianter. Här är min variant.
Den blev en direkt hit här hemma. Väldigt gott!!






Okej... Nu syns det ju mest grönsaker på bilden såg jag. Jag har lagt sallad underst, sen lite gratäng ovanpå det och sen toppat med hackade grönsaker o tacosås uppe på. Och lite nachips på kanterna som man använder att äta det hela med.

4 port (fast det räcker säkerligen till 6 pers också)
400g köttfärs
1 stor gul lök
1 påse taco kryddmix
1 - 2 morötter - jag tog bara en
1 - 2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater - tog en tetra med passerade tomater.
1 pkt philadelphia light (12%)
1 burk fraiche (8%) - funkar med Viktväktarnas 2% fraiche också
½ påse (ca 70g) Riven ost - här tog jag Allerum Präst. Men det går lika bra med lättost.

Kalorivärde: 438 kcal / port (tillbehör inte medräknade)

Gör så här:
Hacka löken och riv morötterna. Bryn köttfärsen med lök och morötter. Häll i tacokryddan och lite vatten. Rör sen ner krossade tomater o vitlök. Salta o peppra. Låt småkoka några minuter.
Bred ut philadelphia i en form och häll även i creme fraichen. Släta till det hela lite. Häll över köttfärsröran (du behöver inte blanda ihop det) och toppa med riven ost. Kör i mitten av ugnen ca 25 - 30 min på 200 grader.
Servera med nachips, sallad, majs, gurka, tomat, tacosåser och (min favvis) ostdip! Eller vilka tillbehör du nu kan tänkas tycka om.

Inga kommentarer: