4 maj 2008

Teriyakilax med Wasabisoja

Teriyakilax med Wasabisoja

Har lagat denna rätt en gång tidigare men då hade jag laxkuber och hällde ner både lax o marinad i pannan. Det blev inte så bra. Använd hela filéer och torka av marinaden innan du steker.
Kul med nåt som inte är så "svenskt" ibland. =)







4 port
4 bitar laxfilé
1,5 dl Teriyakimarinad (Teriyaki sauce körde jag)
Grönsaker att woka. Använd helst färska. Jag har använt: blomkål, broccoli, vattenkastanj, morot o gul paprika. Använd det du tycker är gott.
vitlök
sambal oelek

Sås:
1 dl japansk soja
1 tsk wasabi

Garnering
Vita Sesamfrön

Kalorivärde: Svårt att ange exakt. Men en laxfilé är ca 200 kcal. En portion basmatiris är ca 219 kcal. Det är ju de stora värdena. Sen beror det ju på hur mycket och vilka grönsaker du väljer, hur mycket olja du väljer att ta. osv. Marinaden har jag ingen aning om vad den kan innehålla, men eftersom man torkar bort det mesta så är det kanske inte så mycket.

Gör så här:
Lägg laxfiléerna i marinad, 15 - 30 min.
Skär upp grönsakerna i passande storlek. Hacka vitlöken fint.
Tag upp laxen och torka av marinaden. Stek ca 3 - 4 minuter på varje sida i lite olja i stekpanna. Hetta upp lite olja i woken och lägg ner den hackade vitlöken o lite sambal. Låt fräsa nån minut. Lägg ner grönsakerna och woka några minuter. Blanda ut sojan med wasabi. Ta lite i taget och se till att det inte blir för starkt. Lägg upp lax, grönsaker o ris lite fint på en tallrik och strö över lite vita sesamfrön. Doppa lax och grönsaker i wasabisojan när du äter!

Inga kommentarer: