27 maj 2008

Brödbak och Efterlysning


Idag bakade jag lite. Jag köpte Fredrik Pauluns brödmix "Det moderna brödet" för ett par dagar sen och idag var det dags. Det var väldigt enkelt. Allt fanns i lådan. Mjölmix, torrjäst och "topping". Bara att blanda ihop med vatten, köra lite i maskin (jag har ingen maskin så jag tog degkrokarna till elvispen) och låta jäsa lite och sen in i ugnen.



Och vips, så har man två fina brödlimpor klara. Mixen är osötad och innehåller inga e-ämnen. Det gillar jag. Naurlig mat!!


Nu till efterlysningen då: Eftersom jag köpte 2 fina brödformar till just detta så efterlyser jag nu fler bra brödrecept som man bakar i form. Hemmagjorda då...

Gärna helt osötade och med korn o frön o grejer i!! Ge mig gärna massor med förslag. Jag måste ju använda mina fina brödformar nu!! =)

2 kommentarer:

a-k sa...

Payback!
Godaste Rostbrödet!

50 g jäst

5 dl ljumt vatten

250g kesella

1,5 tsk salt

2 ägg

3 dl dinkel fullkornsmjöl

(ev. 2 - 3 msk krossat linfrö)

1,5 ltr vetemjöl special

Värm vatten och kesella till 37gr.

Smula jästen i degbunken, häll över vätskan och rör om så att jästen löser sig.

Tillsätt ägg, salt, dinkel, (linfrö) och nästan allt vetemjöl.

Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa övertäckt c:a 30min.

Tag upp degen på mjölat bakbord.

Knåda den smidig och forma två längder som läggs i avlånga bakformar.

Låt jäsa övertäckta c:a 30min, eller tills degen når upp till kanten på formen.

Grädda bröden i 200gr, nedre delen av ugnen i c:a 30min.

Låt svalna något i formarna. Stjälp upp på galler!

Anonym sa...

Hej Nennys!
Vet du hur många kalorier har brödet? Det ser så gott ut!

Kram!