4 maj 2008

Lasagne

Denna lasagne lagades en hel del i min barndom. Jag minns att jag älskade den då. Receptet har hängt med mig sen jag flyttade hemifrån men jag har aldrig lagat till det. Men nu har det äntligen blivit gjort. Mmm fortfarande lika god men absolut inte speciellt bra för vikten. =( Inget man äter varje dag alltså.
Jag har lagat den en gång enl orginal receptet för jag ville ha samma smak som när jag var liten. Har även gjort en lättvariant.




FestLasagne

4 port
8 lasagneplattor (får kanske anpassas efter formens storlek)
2 gula lökar
(smör)
300g köttfärs (jag tog blandfärs)
3 msk tomatpuré
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
2 dl vispgrädde (ta milda mat extra 4%, om du vill laga lättare)

Sås:
2 msk smör
4 msk vetemjöl
8 dl mjölk (mellanmjölk använde jag)
½ tsk salt
4 dl riven lagrad ost = 1 påse, 150g (ta riven lättost 10% för lättare variant)

Kalorivärde: 830 kcal / port (525 kcal / port om du lagar lättare)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken. Fräs löken och köttfärs i en stekpanna. Använd lite smör om du tycker det behövs. Tillsätt tomatpuré, salt, peppar och grädde. Rör om och låt småputtra på låg värme i ca 10 minuter.

Såsen: Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet. Späd med mjölken. Låt koka i 3-5 minuter. Salta. Jag lade ner ca 3/4 av osten direkt i såsen men man kan ha de två separat också. Varva sås, lasagneplattor, köttfärsröra och ost i en ugnssäker form. Gratinera ca 25 min. Gör en fräsch sallad att servera till. Kanske en liten brödbit också!

Lättvarianten blir inte lika krämig. Den blir också lite grynig ska erkännas.

Inga kommentarer: