3 maj 2008

Ugnspannkaka

Ugnspannkaka är bland det godaste som finns enl mig. Nu har jag hittat ett bra och enkelt recept.



4 portioner (2 om man är hungrig)

2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
4 ägg
1 tsk bakpulver
smör till formen (inte medräknat i nedanstående kalorivärde eftersom det kan variera på formen ni väljer)



Kalorivärde:
1092 för hela (beräknat på mellanmjölk)
273 kcal / port (4 port då alltså)


Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver. Häll i hälften av mjölken och vispa ihop en jämn smet. Tillsätt äggen och resten av mjölken och rör ihop.
Lägg lite smör i en långpanna eller annan ungsfast form. Jag har andvänt en oval, ganska stor glasform. Ta ut formen när smöret smält och pensla ut det på hela botten och på kanterna. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 20-25 min. Den ska ha en fin färg. Den reser sig rätt bra i ugnen tack vare bakpulvret men den sjunker ihop igen när man tar ut den. Låt den gärna stå några minuter innan ni äter. Den blir lättare att skära upp då. Och faktiskt godare också! =)
Servera med stekt bacon eller lite kassler för en smalare variant och lingon.

Själv har jag lite socker på i stället för lingon.

Tillbehören ingår inte i kalorivärdet.

Inga kommentarer: